فهرست ناوبری برگه ها
فهرست ناوبری دسته ها
چاپ این مطلب

برنامه ریزی مدون و استفاده از ماشین آلات روز دنیا؛ شرط حضور صنعت نساجی در بازارهای جهانی

در حالی که چین، اتحادیه اروپا و هند برترین صادر کنندگان نساجی در ۲۰۲۲ هستند، فعالان داخلی معتقدند رقابت با کشورهای خارجی مستلزم استفاده از ماشین آلات روز دنیا است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت کفش (اسومس) به نقل از بازار؛ گروه صنعت: صنعت نساجی کشور طی سال های اخیر توانسته است خود را با تکنولوژی های روز به نحوی همراه سازد و به این ترتیب بخش قابل توجهی از خواسته ها و تقاضای تولید کنندگان داخل را تامین نماید. با این وجود به نظر می رسد حرکت به سمت تجهیزات و تکنولوژی های جدید در این صنعت تدوام دارد و شاید دلیل آن نیز تمایل تولید کنندگان به حضور در بازارهای بین المللی است.

صادر کنندگان برتر نساجی در ۲۰۲۲

این در حالی است که بر اساس جدیدترین گزارشات و آمارهای منتشر شده از سوی سایت آماری تحلیلی Statista در حوزه صادرات نساجی کشورهای «چین، اتحادیه اروپا، هند، ترکیه و ایالات متحده» پنج کشور برتر صادر کننده محسوب می شوند.

سایت آماری تحلیلی statista: در سال ۲۰۲۲ چین صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار رقم زده است و در جایگاه اول صادرکنندگان برتر منسوجات قرار گرقته است

به طوری که در سال ۲۰۲۲ چین صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار رقم زده است و در جایگاه اول صادرکنندگان برتر منسوجات قرار گرقته است. همچنین در این گزارش آمده است کشورهایی همچون «ویتنام، پاکستان، کره، چین تایپه و ژاپن» هم در رتبه های ششم تا دهم صادرات جای دارند. به این ترتیب به گفته کارشناسان و فعالان داخلی رقابت در بازارهای جهانی با چنین رقبایی مستلزم بهره گیری از نوین ترین تجهیزات است.

تامین مواد اولیه با کیفیت؛ اصلی ترین چالش صنعت نساجی و پوشاک

علیرضا صادقی مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه صنعت نساجی و پوشاک در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص ضرورت بهره گیری از تکنولوژی های جدید در این صنعت می گوید: در بخش ماشین الات بهره گیری از تکنولوژی روز بسیار اهمیت دارد و کارخانه های پوشاک ما اگر می خواهند با کشورهای خارجی در بخش تولید با کیفیت، تولید بالا و افزایش راندمان کاری، کاهش نیروی انسانی و حتی در برخی موارد برای کارهای تخصصی رقابت کنند لازم است که از تکنولوژی روز استفاده کنند و به ماشین الات به روز دسترسی داشته باشند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که اصلی ترین چالش های صنعت چیست و تولیدات این مجموعه کدام نیاز صنعت را برطرف می کند نیز می گوید: همانطور که می دانید بزرگترین چالش صنعت، تامین مواد اولیه با کیفیت است، ضمن اینکه محدودیت در واردات ماشین الات و تکنولوژی روز خود چالش است.

فعال صنعت نساجی: با توجه به بازار خوبی که ایران و کشورهای همسایه در زمینه پوشاک دارند و قطعا پوشاک یکی از اولویت ها و فاکتورهای مهمی است که می تواند برای بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه داشته باشیم بازار خوبی در پیش داریم

این تولید کننده افزود: از سوی دیگر یکی از چالش های دیگر صنعت بحث دانش است؛ یعنی باید سطح علمی واحدهای تولیدی ما بالاتر برود و خود را به روز کنند که کار باکیفت داشته باشد. به خصوص اینکه ارائه کار با کیفیت در طراحی، در دوخت و حتی بسته بندی بسیار مهم است.

رقابت در دنیا نیازمند داشتن برنامه ریزی مدون است

صادقی همچنین در خصوص ارزیابی بازار صنعت نساجی و پوشاک کشور معتقد است: با توجه به بازار خوبی که ایران و کشورهای همسایه در زمینه پوشاک دارند و قطعا پوشاک یکی از اولویت ها و فاکتورهای مهمی است که می تواند برای بازار داخلی و بازار کشورهای همسایه داشته باشیم بازار خوبی در پیش داریم. با این وجود تحقق این امر نیاز به برنامه ریزی خوب دارد.

او می گوید: در واقع باید مجموعه ها و ارگان های دولتی که در این بخش فعالیت دارند، اتحادیه های مربوطه و واحدهای تولید که معتبر هستند در این زمینه با هم هماهنگ و همسو باشند تا بتوانند کار باکیفیت و به روز تولید کنند که قابل رقابت با برندهای درجه یک دنیا باشد؛ یعنی اگر بخواهیم با کشورهای ترکیه، ایتالیا و دیگر کشورهایی که صاحب این سبک و صنعت هستند در زمینه پوشاک رقابت کنیم نیاز به برنامه ریزی مدون است و فکر می کنم در پوشاک و نساجی و حتی کیف، کفش و چرم این توانایی را داریم که در رتبه اول منطقه قرار بگیریم.

468 ad

دیدگاه شما چیست ؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.