امپکس ثبت کرد مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد؛ ضرورت تاسیس دفتر «صنعت مد، کیف و کفش» در وزارتخانه
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ضرورت دارد برای پیشرفت در صنعت کفش کشور دفتری به نام دفتر «صنعت مد، کیف و کفش» در وزارت صنعت، معدن و تجارت تاسیس شود و کارشناسانی آن را هدایت کنند که خود مسلط به این امر مهم باشند به این ترتیب بازار صادرات ضمن فروش داخل بهوجود خواهد آمد.
به گزارش خبرنگار جامعه صنعت کفش: آخرین اخبار از امپکس۵ نیز حاکی از روند رو به رشد این صنعت و اگاهی از اهمیت این صنعت از سوی دولتمردان دارد. بهروز ریاحی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نمایشگاه صنعت کفش و صنایع وابسته آن در پایان نمایشگاه اشاره کرد: نمایشگاه کفش به همت مدیران این صنعت و نیز تولیدکنندگان برگزار شد و حضور فعالان این صنعت در چنین نمایشگاهی نشاندهنده جایگاه ویژگی این صنعت در عرصه تولید کشور دارد.
وی گفت: بر اساس مطالعاتی که روی وضعیت صنعت کفش در کشور و نیز در جهان داشتم در بحث مهمترین راهکارها برای توسعه این صنعت و چگونه عملیانی کردن آن به چند نکته اشاره میشود.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس آمارهایی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد در حال حاضر بالای ۲۲میلیارد جفت کفش در جهان تولید میشود که کشور چین به طور تقریبی با ۱۷میلیارد، ۷۰درصد تولید کفش دنیا را در دست دارد. و اگر درآمد کفش در جهان ۱۲۰میلیارد دلار برآورد شود در حدود ۶۵ تا ۷۰میلیارد به این کشور بزرگ اختصاص دارد و ایران با حدود ۲۰میلیون جفت و ۱۲۰میلیون دلار صادرات جایگاه خیلی مطلوبی در جهان نخواهد داشت.
وی در ادامه به بحث اشتغالزایی این صنعت پرداخت و گفت: در حال حاضر برای ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور، هزینهای بالغ بر ۲۳۰میلیون تومان نیاز بوده که سرانه متوسط اشتغال هر یک از افراد به شمار میرود. بدین ترتیب اگر در صنعت خودرو یا صنایع دیگر این هزینه حدود ۲۵۰میلیون تومان است در صنایع غذایی و پوشاک و منسوجات حدود ۱۷۰میلیون تومان میشود. و به طور میانگین نیاز است تا برای اشتغال هر فرد ۲۳۰میلیون تومان سرمایهگذاری انجام شود.
وی افزود: اما این رقم در صنعت کفش برای هر نفر بین ۳۰ تا ۳۵میلیون تومان است که به این معنی است اگر بتوانیم در صنعت کفش سرمایهگذاری درستی داشته باشیم میتوان با سرمایهگذاری پایینتر اشتغالزایی بالاتری داشت. چنین امری به بازار ۸۰میلیونی داخلی که نیازی بالغ بر ۲۵۰میلیون جفت کفش دارد پاسخ داده میشود و هم در بحث صادرات ارزاوری خوبی خواهد داشت.
ریاحی گفت: این رقم در حال حاضر خیلی امیدوارکننده نیست و این به معنی ظرفیت پایین نیست بلکه بیانگر این است که شاید از این ظرفیت درست استفاده نشده است. به تعبیری امکاناتی که باید در این صنعت پیشبینی شود پیشبینی نشده است. و همچنین ممکن است وجود برخی قوانین و مقرراتی که این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرده است نیاز به بازنگری داشته باشد.
او در ادامه افزود: نکته دیگر بحث کمک صنعت کفش به دیگر صنایع است. اگر از حدود ۷ تا ۸ دهه پیش به این صنعت (کفشهای دستدوز و ماشینی) نگاه شود هرچه جلوتر آمده تنوع محصولات، نوآوری، کیفیت و طرحهای جدید را به همراه داشته است. و لازم است یادی شود از مرحوم ایروانی به عنوان بنیانگذار کفش ملی که زحمتهای بسیاری برای این واحد تولیدی کشید. و نیز سایر تولیدکنندگان بزرگ که در طول سالیان طولانی فعالیت داشتند و امروز کشور شاهد موفقیتهای زیادی است.
وی تاکید کرد: ضروری است تلاش شود تا در سالهای آینده جایگاه این صنعت را در کشور ارتقا ببخشیم و برای این مهم ۵ راهکار میتوان پیشنهاد داد: نخست، مالیات بر ارزش افزوده را از مواد اولیه کفش برداشته شود زیرا این مالیات از محصول نهایی نیز گرفته میشود. برای این مهم باید لایحه و طرحی به مجلس شورای اسلامی از سوی اتاق بازرگانی و اتاق اصناف به نمایندگی از اتحادیهها داده شود تا مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه حذف شود.
دیگر اینکه توجه تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی به کیفیت محصولات خود است. باید در تولیدات خود به استانداردهای تعریف شده جهانی نیز توجه شود. کیفیت باید از طراحی تا محصول نهایی رعایت شود تا بتوانیم بازار فروش جهانی داشته باشیم. و البته برای این مهم باید به بستهبندی، تبلیغات، برگزاری نمایشگاه و غیره توجه ویژه شود بنابراین باید به تامینکننده، تولیدکننده و فروشنده آموزش داده شود تا نسبت به این مولفه مهم توجه ویژه داشته باشند.
او افزود: در تایید کیفیت مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانیهای خود با این موضوع عنوان کردند، یک دوزنده مشهدی، کفشی را دوخته بود که زیره کفش پاره شده بود اما کوکهایی که او به کفش زده بود هنوز باقی بود.باید بدانیم حرف اول و آخر در بازار جهانی کیفیت است بنابراین باید استانداردها از سوی تولیدکنندگان رعایت شود.
این مدیر دولتی گفت: برای مواد خوراکی و بهداشتی دپارتمان تاسیس شده است و برای این صنعت نیز باید این اتفاق رخ دهد. مرکزی مانند کلینک پا زیرا یکی از دلایل کمبینایی و نابینایی استفاده نادرست از کفش است در حالی که به آن بسیاری آگاه نیستند.
ریاحی در ادامه به نکته سوم اشاره کرد و گفت: سهم اشتغالزایی در صنعت کفش در مقایسه با سایر صنایع مانند صنعت خودرو است که در بالا توضیح داده شد. اگر یک نفر در صنعت خودرو باید ۲۰۰میلیون تومان بیمه پرداخت کند در صنعت کفش ۳۰میلیون تومان است در نتیجه باید در هزینه بیمه به تولیدکننده کفش کمک شود و هزینه آن پایین بیاید. و این مشارکت نمایندگان مجلس و سایر مدیران دستاندرکار را میطلبد. شاید در اینباره لازم باشد تا دفتری به نام دفتر «صنعت مد، کیف و کفش» در وزارتخانه تاسیس شود و کارشناسانی آن را هدایت کنند که خود مسلط به این امر مهم باشند.
او در ادامه به نکته چهارم پرداخت و گفت: باید در تهران شهرک تخصصی کفش ساخته شود همان طور که در محلات شهرکی به نام شهرک تخصصی سنگ زده شد که در حدود ۱۵۰ کارخانه سنگ در آن مستقر شدند و نمایشگاه بینالمللی برگزار میکنند. ضرورت دارد نمایشگاهها را با نگاهی بینالمللی برپا کرد و در این راستا کفشهای دستدوز خود را به خارجیان معرفی کنیم. اگرچه شاید نتوان در برخی محصولات با آنها رقابت کرد اما می توانیم در بعضی بخشها حرکتهای رو به جلویی داشته باشیم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در نهایت به نشان (برند)سازی اشاره کرد و گفت: باید برای حضور در بازارهای جهانی نشانهای معتبر داشته باشیم و محصولات خود را به این شیوه به جهانیان معرفی کنیم همانطور که در صنعت فرش و زعفران نیز باید چنین شود.
ریاحی در پایان سخنان خود عنوان کرد: باید با صنعتگران داخلی که با همکاری با تولیدکنندگان خارجی فناوریهای روز دنیا را در چنین نمایشگاههایی عرضه میکنند همکاری و حمایت کرد و در این راستا با آنها در بحث هزینهها همراهی کرد