یکصد و نود و یکمین جلسه هیئت مدیره جامعه صنعت کفس ایران برگزار شد
موضوع تحریک بازار و تلاش برای برون رفت از بحران رکود بازار فروش کفش و همچنین بهبود وصعیت صادرات دو موضوع مهمی بود که اعضای هیاتمدیره جامعه صنعت کفش ایران در یکصد و نود و یکمین جلسه خود به بررسی راهکارهای آن پرداختند.
به گزارش پایگاه خبری اسومس، محمد عرب، رییس هیاتمدیره جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به برنامههای دولت برای تحریک تقاضا گفت: «تحریک تقاضا نیاز به زیرساخت و نرمافزاهای قوی دارد و باید برنامهریزی کنیم و زیرساختهای نرمافزاری را ایجاد بکنیم تا بتوانیم از یک شبکهای کالا را به دست مردم برسانیم و مردم بتوانند از این برنامه استفاده کنند.»
او افزود: «صنعت کفش اکنون با هیچ فروشگاه رنجیرهای در ارتباط نیست و هیچ فروشگاه زنجیرهای کفش نمیفروشد. در حال حاضر صنعت کفش هیچ برنامهای برای تحریک تقاضا ندارد و باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم و برنامهریزی تامین زیرساختهای آن را انجام بدهیم.»
رییس هیاتمدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: «مشکل اصلی ما در تحریک تقاضا فراهمکردن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری آن است. ابتدا باید سختافزاها و نرمافزارهای آن را فراهم کنیم و سپس سراغ تعریف ساز و کار تامین مالی برویم.»
او درباره مشکل صادرات کفش گفت: «امروز مشکل رفع تعهد ارزی رفع شده و صادرکنندگان میتوانند ارز صادراتی را به قیمت روز در بازار دوم بفروشند و حتی میتوانند سهمیه ارزی خود را افزایش دهند.»
عرب با بیان این که مساله اصلی صادرات قیمت تمامشده کفش است که باید روی کاهش آن کار کنیم، گفت: «ما اکنون باید نبال این باشیم که مواد اولیه با قیمت مناسب و بدون کمبود به دست تولیدکننده برسد. کمبود مواد اولیه بازار را به هم میریزد و تولیدکننده را زمینگیر میکندو جامعه صنعت کفش ایران باید جاده را باز کند و زمینه تسهیل تولید را فراهم کند.»
برخی چوب لای چرخ صنعت میگذارند
علیاکبر اخوت نایبرییس جامعه صنعت کفش ایران با اشاره به فسادی که مقررات مطالعهنشده ایجاد میکند، گفت: «هرجا که برنامه دو نرخی را برای کالایی اجرا کردهاند در آن فساد پیدا شده است و برای برخی رانت ایجاد شده و عدهای هم خودشان را به مخزن اصلی وصل کردهاند و بی حد و حصر ویژهخواری میکنند که در این شرایط کشور جای تاسف دارد.»
او افزود: «فساد و رانت در ارز بهخاطر دو نرخی بودن آن است و عدهای برای این که از رانت بهره ببرند مانع تکنرخیشدن ارز میشوند.»
نایبرییس جامعه صنعت کفش ایران گفت:«ما باید از این شرایط عبور کنیم چون اگر این شرایط پایدار بماند وضعیت صنعت و پیامد آن اقتصاد و معیشت مردم به مشکل اساسی میخورد. متاسفانه برخی چوب لای چرخ میگذارند و اجازه نمیدهند برنامههایی که مفید اقتصاد و صنعت است بهدرستی اجرا شود و باعث میشوند نارضایتی عمومی ایجاد شود و این نارضایتی عمومی مملکت را درگیر بحرانهای کور بکند.»
او افزود: «جامعه صنعت کفش ایران باید مطالبهگر باشد و از بانک مرکزی و وزارت صمت بخواهد روشن و شفاف بگویند این پنج درصد سهمیه ارزی که به صنعت کفش اختصاص یافته، به چه کسانی اختصاص یافته و چگونه هزینه شدته است؟»
صنعت کفش راهکار تحریک تقاضا را بنویسد
علی لشگری، رییس کمیسیون آمار و مطالعات راهبردی، با اشاره به این که دولت برنامههای خوبی را در تحریک تقاضا پیگیری میکند، گفت: «چنانچه دولت از ما برای تحریک تقاضا راهکار بخواهد باید متناسب با سیاستهای بانک مرکزی راهکار ارایه بدهیم تا دولت بتواند در این زمینه تصمیم بگیرد. اکنون برای لوازم خانگی، فرض و پوشاک برنامهای را به اجرا گذاشتهاند تا نقدینگی در سل زنجیره به گردش بیفتد.»
او افزود: «حدود پنجاههزار شبکه توزیع کفش در کشور داریم که باید وارد این شبکه بشوند. کمیسیون بازرگانی باید روی کاری که در فرش و پوشاک برای تحریک تقاضا میشود مطالعه کنند تا بر اساس آن بتوانیم روش کار را در صنعت کفش بنویسیم.»
رییس کمیسیون آمار و مطالغات راهبردی گفت: «دولت اکنون برای برخی کالاها مانند بنزین سوبسید میدهد و برای رفع کسری بودجه اسکناس چاپ میکند که دود آن به چشم همه جامعه بهویژه دهکهای پایین میرود و چوب تورم را آنها میخورند.»
او با بیان این که نرخ بهره و نرخ تورم با هم ارتباط دارند، گفت: «تورم ما در پنج سال گذشته روی 40 درصد ایستاده است. نرخ تورم باعث شده ساختار بانکی، پولی را که از سپردهگذاری مردم انباشته کرده با نرخ سود بالا در قالب تسهیلات به صنعت پرداخت کند. همین موضوع نرخ بهره را در بازار بالا برده است.»
نگاه کیفی را جایگزین نگاه کمی کنیم
جواد شعبانزاده، رییس کمیسیون صادرات جامعه صنعنت کفش ایران با اشاره به واردات قاچاق کفش گفت: «پیشنهاد میکنم یک کمیسیون واردات کفش تشکیل بدهیم چون از کمیسیون صادرات مهمتر است و باید برای کاهش واردات کفش راهکار داشته باشیم.»
او با بیان این که نگاه کیفی را در راهبردها جایگزین نگاه کیفی کنیم، گفت: «در هر برنامهای که مینویسیم باید برنامهای برای کاهش هزینههای تولید داشته باشیم و راهکارهایی ارایه بدهیم که به کاهش قیمت تمامشده کفش بینجامد.»
رییس کمیسیون صادرات، نمایشگاه اصفهان را بهلحاط کیفی خوب ارزیابی کرد و گفت: «ما متاسفانه راهبرد برگزاری نمایشگاه و راهبرد برای اثرگذاری نمایشگاهها نداریم. باید به برگزرای نمایشگاههای ارزان بیندیشیم که برای تولیدکننده فشار مضاعف نباشد.»
او درباره تخصیص سهمیه ارزی کفش گفت: «هم بانک مرکزی و هم وزارت صنایع در تخصیص سهمیه ارزی کارشکنی میکنند و صنایع نیازمند ارز را بین یکدیگر پاسکاری میکنند و هر کدام طبق زمانبندی خاص، دیگری را مقصر جلوه میدهند.»
برنامههای تحریک بازار نیازمند تامین مالی است
محمدعلی طالقانی رییس کمیسیون آموزش و نوآوری و فناوری با اشاره به لزوم اندیشیدن به زیرساختهای تحریک بازار گفت: «یکی از لوازم زیرساختی تحریک تقاضا تعریف تامین مالی و سازوکار گردش مالی در برنامههای تحریک تقاضا است. سازوکار تامین مالی در بازار فرش و بازارهای این چنینی فروش دین یا پشتیبانی کارتهای خرید اعتباری است.»
نرخ سود تسهیلات صندوقها 40 درصد است
علیاصغر میرخانی، بازرس جامعه صنعت کفش ایران گفت: «دولت در بحث تامین مالی صنایع راههای مختلفی ارایه میدهد اما این کار را از بانکها گرفته و به صندوقهای سپرده واگدار کرده است.»
او افزود: «صندوقها تسهیلات را با نرخ سود 40 درصد در اختیار صنایع میگذارند که باعث شده نرخ سود در بازار از سه درصد به پنج درصد افزایش یابد.»
دورهمی نسل جوان صنعت کفش
داود امیراحمدی، دبیر جامعه صنعت کفش ایران در این جلسه گزارشی از نمایشگاه کیف، کف و صنایع وابسته اصفهان و نقاط ضعف و قوت آن ارایه داد.
او همچنین با اشاره به برگزاری نسل جوان صنعت کفش در هفتههای آینده گفت: «نسل جوان مدیران صنعت کفش از تمام شهرهای کفشی کشور به این دورهمی دعوت شدهاند و قرار است کارگروههای فنی و تخصصی در بخشها مختلف صنعت کفش با حضور مدیران جوان تشکیل شود و درباره مسایل و چالشهای صنعت کفش هماندیشی کنند و راهکار ارایه بدهند.»
بهبود نسبی بازارهای صادراتی
احمدعلی مهدیپور، دبیر کمیسیون صادرات صنعت کفش ایران با اشاره به رویدادهای نیمه اول سال و جنگ تحمیلی دوازدهروزه گفت: «با بالارفتن قیمت دلار از یکسو و بالارفتن قیمت موادد اولیه از سوی دیگر، در یک فضای فرصت و تهدید قرار گرفتهایم و این فضا باعث فشار بیشتر به واحدها کوچک و شکستن آنها شده است.»
او درباره بازار صادراتی منطقه گفت: «وضع بازارهای کشورها اطراف، پس از کاهش تنش و فاصلهگرفتن از جنگ بهبود یافته است و تجار عراق نسبتا برگشتهاند و اتفاقات مقطعی در بهبد بازار افتاده است اما هنوز رویاد بهبود بازار هنوز فراگیر نشده است.»
صادرات باعث توسعه توامندیهای صنعت میشود
کریم مظلومی، پژوهشگر صنعت کفش در این جلسه مقالهای درباره رویکردهای صادرات محور در صنعت کفش ارایه داد و با اشاره بر لزوم اصلاح ساختارها برای توسعه صنعت کفش ایران، گفت: «صادرات از ستونهای اصلی محسوب میشود. در ادبیات نوین بازاریابی بینالمللی، افزایش یادگیری و توانمندی شرکتها از طریق صادرات اتفاث میافتد.»
او افزود: «صادرات نهتنها محرک بازار بلکه محرک توسعه، بهروزرسانی و توانمندی شرکتها است و در دردرازمدت به رشد صنعت میانجامد. با توجه به ارزش بالای ارزآوری صنعت کفش، صادرات نیارمند تحقق رقابتپذیری و رفع موانع آن است.»
این پژوهشگر گفت: «در وحله اول باید سیاستگذاری های کلان ما تغییر کند تا بتوانیم حرکت بزرگی داشته باشیم. امرز ما چیزی به نام اکوسیستم و شبکه در صنعت کفش نداریم. برای توسعه اکوسیستم هم صنعت و هم صنف باید تقویت بشوند و میان زنجیره تامین ارزش زبان مشترک ایجاد شود.»