پوستر نمایشگاه فیمکس تخصصیترین نمایشگاه صنایع وابسته صنعت کفش ایران با حضور خبرنگاران تخصصی صنعت کفش و چرم ایران رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری اسومس، نشست هماندیشی ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس با رسانههای تخصصی صنعت کفش و چرم ایران روز یکشنبه ۱۳ مهرماه در قم برگزار شد.
جواد شعبانزاده، رییس کمیسیون صادرات جامعه صنعت کفش ایران و رییس ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس در این نشست با اشاره به لزوم جداسازی نمایشگاههای کفش از صنایع وابسته بر اساس مدلهای جهانی و بر مبنای مخاطبان گفت: “گروه کالایی چرم طبیعی و مصنوعی، مواد اولیه پلیمری، پارچه، بافت، نخ، ماشینآلات و تجهیزات، زیره، قالب، یراقآلات و ملزومات در نمایشگاه فیمکس مشارکت دارند.”
او افزود: “هدف اصلی این نمایشگاه عزم بر خودکفایی در چرخه بالادستی صنایع کفش و زنجیره تامین ارزش کفش است اما هدف اصلی ما در این شرایط تاریخی این است که به دنیا بگوییم ایران هست، ما هستیم و صنعت کفش ایران قدرتمند و دیدنی است.”
شعبانزاده با اشاره به برگزاری نمایشگاه فیمکس بهصورت دو سالانه گفت: “از آنجا که فناوریهای نوآورانه و تولید فناوری جدید مانند کالاهای مصرفی نیست که هر سال مدل جدیدی ارایه شود رسم در دنیا این است که نمایشگاه تجهیزات صنایع وابسته هر دو سال یکبار برگزار میشود تا تازهترین تجهیزات و فناوریها را معرفی کند.”
او با بیان این که برای تقویت صنعت کفش هر کاری که لازم و درست است باید انجام شود، گفت: “در حوزه معرفی صنعت کفش ایران، فارغ از هر ایرادی که وجود دارد، هر کجا بانگی بلند شد در وهله اول وظیفه همه حمایت از آن اقدام است و در گام بعدی انتقاد باید با هدف بهبود و تقویت برنامهها مطرح شود.”
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس گفت: ” ۱۲۰۰۰ واحد صنفی تولیدی در کشور داریم که همه آنها مخاطبان فیمکس هستند و برای آنها دعوتنامه برای دیدار از نمایشگاه فرستاده میشود. این نمایشگاه هدفش تقویت فناوری در تولید داخل است. بالغ بر ۳۰۰ محصول ارایهشده در نمایشگاه گذشته، توسط تولیدکنندگان داخلی بومیسازی و تولید شدهاند.”
او با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی در فیمکس، افزود: “برای تقویت و رشد کارگاههای تولیدی، کارگاههای آموزشی در حوزه بهرهوری دستگاهها و تجهیزات، مواد اولیه، طراحی و مدلسازی، مدیریت و سازماندهی برگزار خواهد شد.”
شعبانزاده تاکید کرد: “واحدهای تولیدی برای رشد و توسعه باید به سمت تیمسازی و صنعتیشدن باید بروند و تشکلها و رسانههای تخصصی باید با معرفی الگوهای موفق جهانی، نسل جدید صنعت کفش را الگوپذیر کنند.”
او با بیان این که در نمایشگاه فیمکس، نگاه ما رو به جلو است، گفت: “برندهای مطرح و خوشنام و برندهای نوپدید در فیمکس حضور دارند.”
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه فیمکس در پاسخ به پرسش محمود کریمی زند، نماینده نشریه صنعت کفش درباره حضور شرکتهای خارجی گفت: “شرکتهای چینی قرار بود قدرتمند شرکت کنند که متاسفانه جنگ تحمیلی دوازدهروزه برخی شرکتهای چینی را منصرف کرد اما مانع از حضور دیگران نشد. کشورهای چین، ترکیه، ایتالیا و آلمان در قالب غرفههای تخصصی در نمایشگاه فیمکس حضور دارند.”
گفت: “سالن اصلی نمایشگاه شهر آفتاب به متراژ ۸.۵ هزارمتر به فیمکس اختصاص یافته اما از آنجا که درخواست مشارکت در نمایشگاه بیش از زیربنای در نظر گرفته شده است برای افزودن سالنی دیگر با مدیریت نمایشگاه رایزنی داریم که در صورت موافقت نمایشگاه در مساحتی بالغ بر ۱۳ هزار متر مربع برگزار میشود.”
او افزود: “هیاتهای تجاری مانند نمایشگاه ایرانشوز به نمایشگاه دعوت نشدهاند اما تولیدکنندگان کفش کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان برای آشنایی با توانمندی شرکتهای صنایع وابسته کفش ایران به نمایشگاه دعوت شدهاند.”
راهاندازی آزمایشگاه مرجع صنعت کفش ایران
محسن سلیمانی، دبیر انجمن کفش ماشینی قم نیز در این نشست با اشاره به فعالیت پژوهشگاه ملی صنعت کفش در دانشگاه قم، گفت: “آزمایشگاه مرجع صنعت کفش زیر مجموعه پژوهشگاه در زیربنای ۳ هزار متر در دانشگاه قم ساخته میشود. ساخت این آزمایشگاه ۷۰ میلیاردتومان هزینه دارد که هزینه آن را فعالان صنعت کفش قم فراهم کردهاند.”
او با اشاره به لزوم آموزش دانشگاهی در حوزه صنعت و فناوری کفش گفت: “علاوه بر تعریف و راهاندازی رشته صنعت کفش در دانشگاه قم، هنرستان صنعت کفش نیز برای آموزش پایه تعریف شده است. این هنرستان با اقدام نیکوکارانه آقای جواد شعبانزاده در دست ساخت است و مراحل پایانی کار را پشت سر میگذارد.”
به گفته سلیمانی، همایش علمی فناوری صنعت کفش ایران همزمان با نمایشگاه فیمکس به مدت دو روز در دانشگاه قم برگزار خواهد شد که اختتامیه همایش در روز افتتاحیه نمایشگاه فیمکس در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.”